DROOMLIJST

Boerderij - zie grondplan nummer 4

Op de boerderij maken de kinderen niet alleen kennis met verschillende dieren maar worden ook betrokken bij de dagelijkse verzorging ervan. Het leven in en rond de boerderij valt nooit stil, er is altijd iets te doen, iets te beleven. Dieren knuffelen mag natuurlijk ook.

Bij het opnieuw opstarten van de boerderij focussen wij ons aanvankelijk op pluimvee, konijntjes en geiten. 

Moestuin - zie grondplan nummer 3

In de moestuin maken we kennis met de seizoenen. Zomer of winter, er is altijd wel iets te doen in de moestuin.

Ritmica stelde verschillende educatieve programma's op die de hartslag van de tuin volgen. Zaaien, verspenen, planten, onkruid wieden en oogsten is het logische stappenplan. De kinderen maken ook kennis met de verschillende werktuigen, ervaren hoe ze die tuigen moeten hanteren, maken hun handen vuil en leren iets over de verschillende groenten. Een zaaikalender opstellen wijst op de verschillende seizoenen en leert ons rekening houden met zon en regen.

Groenten en kruiden mogen geproefd en gesmaakt worden. Met verse groentjes kunnen we naar het kookhuis om bijvoorbeeld een stevige hutsepot te maken.

Bakhuis - zie grondplan nummer 6

In het bakhuis staat reeds een professionele klei - en een houtoven. 

De kleioven wordt gebruikt om knutselwerkjes in klei van de kinderen te bakken. De houtoven bestaat uit twee delen. Het onderste deel is het vuurgedeelte waarin gestookt wordt. Daarboven is een ruimte met twee ringen met steentegels waarop broden, koekjes of pizza's worden gebakken.

Kook- en broodhuis - zie grondplan nummer 7

Midden in de belevingsboerderij kunnen we ook ons eigen potje koken. Met verse groentjes, rechtstreeks uit de moestuin, kunnen we aan de slag om dagelijkse handelingen te oefenen. Een vers eitje uit de boerderij kan gekookt of gebakken worden.

Ook alle voorbereidingen voor het broodbakken kunnen hier in optimale omstandigheden gebeuren. Daarom voorzien we hier onder andere een fornuis en een koelkast.